Northeast trip

2 februari 2015 - Belo Horizonte, Brazilië

Hallo allemaal,

Hoe is de eerste maand van het jaar voor jullie geweest? Die van mij kon niet beter! De 22 dagen durende trip die ik samen met heel veel andere exchange students heb mogen maken was geweldig. Heel veel steden en stranden mogen zien en ook weer veel nieuwe superleuke exchange students mogen ontmoeten van over de hele wereld. Ik denk dat er wel gezegd mag worden dat dit toch wel een van de beste vakantie/trip uit m’n leven is geweest en dat ik deze mooie ervaring nooit meer zal vergeten. We hebben heel veel kilometers in de bus af moeten leggen, maar dat waren de uurtjes waarin je je slaap in kon halen. We zijn in Lençois, Maceio, Natal, Salvador, Porto Seguro, Rio de Janeiro en Angra dos Reis geweest. Ook hebben we af en toe een overnachting in een stadje gehad, omdat de asfstand te groot was om in één dag af te leggen.

Het begon allemaal 8 Januari, alle exchane students verzamelden in Belo Horizonte. Sommigen hadden al een aantal uurtjes in de bus of vliegtuig achter de rug, maar iedereen was uiteindelijk veilig aangekomen. We hadden die dag genoeg tijd om alle nieuwe mensen al een beetje te leren kennen. Die avond ontzettend gelachen tijdens de funk en forro lessen en daarna gelijk naar bed, want de volgende dag kwam ons een lange dag in de bus tegemoet.

Dag nummer 3 kwamen we aan in Lençois. We stapten de bus uit en iedereen stond met z’n camera in de hand klaar om foto’s te maken. We hadden een vrije lunch en daarna moesten we weer allemaal verzamelen om naar het hotel te gaan. Na de kamer indeling had iedereen de mogelijkheid om zich om te kleden en zijn/haar zwembroek of bikini aan te trekken en toen gingen we door naar de watervallen, hebben we een wandeling gemaakt over en door de rotsen, moesten we een rivier oversteken waar Chloe haar teenslipper achteraan moest zwemmen omdat ze die verloor en daarna konden we nog heerlijk afkoelen in de natuurlijke ‘’cola’’-zwembaden. Het woord cola vanwege het bruine, maar zuivere water. De dag daarop stond zoals alle dagen ook weer volgepland. Eerst gingen we naar een soort toeristisch attractiepark waar je een grot in kon om te snorkelen, iedereen kreeg zijn eigen zaklamp en na de uitleg gingen we met een gids de grot in. Ook kon je er voor kiezen om van de kabelbaan af te gaan en dat heeft leuke filmpjes opgeleverd. Een halfuurtje verder rijden gingen we een andere grot bekijken met al z’n stalgnieten en stalgtieten, maar dit keer lopend. Ook weer heel indrukwekkend.

De volgende stop MACEIO!! Wat ben ik van die plaats gaan houden. We zaten in een super schattig hotel, die we bijna alleen voor onszelf hadden. In het midden was een soort binnentuin en daarom heen waren de kamers. Het strand daar was prachtig en iedereen genoot met volle teugen. We hebben daar natuurlijke zwembaden bezocht, nu vragen jullie je misschien af ‘’wat is dat?!’’ maar dat is een soort van zandbank 2 kilometer van het strand af in de zee waar je met kleine zeilbootjes naartoe vaart. Ook zijn we met een (party)boot naar een eiland toegevaren met een wit-strand waar iedereen tegelijk het water inrende. Op de boot terug naar het vaste land ging de muziek hard aan en werd er een echt feestje gebouwd. Voor mij het eerste groepsgevoel moment. Echt genieten!

Natal: Iedereen keek er toch wel een beetje naar uit om daar naartoe te gaan. We hebben de eerste dag in Natal de grootste Caju (vrucht) boom van de wereld gezien, die overigens midden tussen allemaal huizen staat en daarna was het weer tijd om de zee in te duiken. Samen met Linda nog naar een markt geweest om een aantal dingen/herinneringen te kopen. Terug in het hotel maakte iedereen zich klaar voor de Luau (strandfeest). Het was een grote kleren bende bij ons in de kamer, omdat niemand wist wat ze aan moesten. Zo werden er heel veel jurkjes, rokjes en topjes uitgewisseld en zag iedereen er uiteindelijk super uit! De meiden keurig in de make-up en de jongens hun haren netjes in de gel. We kwamen aan op een prachtige locatie aan het strand met zwembad, dj en genoeg ruimte om te dansen. Helaas begon het een beetje te regenen maar dat mocht de pret nog niet heel erg drukken. Toen het op een gegeven moment met bakken uit de lucht kwam vallen kon het niemand iets meer schelen en begon iedereen in de regen te dansen. De muziek ging nog iets harder en voor ik het wist sprongen we met z’n allen in het zwembad. Weer zo’n geweldig groepsmoment gevoel en een avond die ik never nooit niet zal vergeten. In de bus terug mocht niemand met z’n natte kleren gaan zitten, dus daar stonden we dan met z’n allen in de bus liedjes te zingen. Niks kon de pret meer drukken. Die avond waren er alleen wel 3 jongens heel dom geweest om op het feestje te gaan drinken, zodra de leiding daar achter was gekomen was het met de pret voor hun gedaan. De volgende dag vlogen hun terug naar Belo Horizonte en de trip was voor hun defintief afgelopen. Voor ons was het gelukkig nog lang niet afgelopen en hadden wij de dag na de luau de buggy-ride. WAUW, wat was dat gaaf! Met de auto door de duinen crossen. Once in a lifetime. Die dag was er ook de mogelijkheid om te strandsnowboarden, die kans liet ik net als vele anderen niet ontgaan. Dat leverde ook weer super leuke een grappige foto’s op. De meeste hadden namelijk toch wel moeite om recht op hun board te blijven staan. Leuk weetje: In natal aten we drie avonden bij de chinees, de eerste avond dat we daar naar binnen liepen zei Alex (Taiwan) het ruikt hier net als thuis en hij kon niet wachten om te beginnen met eten. De tweede avond had de restaurant eigenaresse een speciaal gerecht gemaakt voor Dabby, Nancy, Lily en Alex die ze alle vier ontzettend missen. Hun geluk kon niet op. Fantastisch om te zien.

Salvador een indrukwekkende stad met veel historie. We werden daar door een gids rondgeleid en bezochten onder anderen de kerk van Bonfim waar iedereen een zo mooi mogelijke foto probeerde te maken voor een nieuwe profielfoto op facebook. En bij de meeste is dat aardig gelukt. Daarna reden we door naar de mercado modelo. Daar konden weer heel veel mooie souvenirs en herinneringen gekocht worden. De twee uur die we gekregen hadden waren eigenlijk nog steeds een beetje te kort, maar het werd ondertussen wel een beetje tijd om te gaan lunchen. We kwamen aan in een restaurant aan waar je bijna niet wist wat je op moest scheppen zoveel eten stond er geserveerd. Daarna nog even nagezeten waar weer veel grappen werden gemaakt. We hebben een kerk bekeken waar heel veel beschilderingen met goud waren en daarna hadden we weer een aantal uurtjes voor onszelf totdat de voorstelling begon in een super schattig en klein antiek theater. De voorstelling bestond uit dans en capoeira. Capoeira is en blijft een fantastische sport om te zien. Een vechtsport zonder elkaar aan te raken of pijn te doen, maar op zeer hoge snelheid.

Volgende bestemming Porto Seguro. Daar aangekomen, na weer een hele dag in de bus was het gelijk tijd voor het tweede feestje. Nu was het natuurlijk bijna elke avond feest op de trip, omdat we met zoveel exchange students samen waren. Na een goede maaltijd kon iedereen de dansvloer op en werd er de hele avond gedanst. Terug in het hotel ging iedereen gelijk lekker slapen en gingen we de dag daarna het strand van Porto Seguro bekijken. We zaten bij een super leuke strandtent waar live optredens waren en waar je zelf ook mee kon dansen samen met de knappe mannen op het podium. Daarna was het tijd om een stukje cultuur en historie op te snuiven, Porto Seguro is namelijk de plek waar de portugezen voor het eerst een stap zetten in Brazilië. En zoals in elke stad konden er op een markt weer spulletjes gekocht worden. Ik was op zoek naar een dromenvanger om die cadeau te geven aan mijn gastgezin en bij een mannetje die als indiaan geschinkt en gekleed was vond ik er een. Samen met Linda en Clara kregen we toen aangeboden om ook als indiaantjes met hem op de foto te gaan, dat wilden we natuurlijk wel. De rest van de avond hebben we nog met de prachtige schmink op ons gezicht rond gelopen.

Overnachting in Guarapari. Zoals we meerdere keren hebben gehad was de afstand tussen twee steden soms te groot en verbleven we dan een nachtje in een hotel om de volgende dag door te reizen. Zo ook in Guarapari. Na het avond eten was het tijd voor de reünie zoals we die elke avond hadden waarin word besproken wat er de volgende dag op de planning staat. Toen dat afgelopen was hadden we tot half 2 ’s nachts de tijd om lekker in het zwembad te spelen. Die avond werd er ook bedacht dat het wel een leuk idee zou zijn om de volgende dag de zonsopgang te bekijken op het strand en wie er zin had om mee te gaan kon mee. Zo gezegd zo gedaan. Met een klein groepje liepen we naar het strand om de prachtige zonsopgang in guarapari te bekijken. (niet iedereen had zin om om half 6 uit z’n bed te komen)

Let me take you to RIO RIO, Fly over the ocean like an eagle eagle.. oh oh oh na na na

En daar kwamen we dan aan in Rio de Janeiro. A dream came true! We verbleven in een hotel dat verdeeld was in appartamenten. Het ontbijt zat er dus niet bij inbegrepen, daarom moesten er uit elke kamer 2 personen de eerste ochtend vroeg hun bed uit om boodschappen te doen. Terra brasil gaf een giftcard per kamer waar we dan de boodschappen van konden doen. We hadden een hotel in Copacabana en het was vijf minuutjes lopen tot aan het strand. De eerste ochtend hebben we de hele ochtend aan de copacabana gelegen en na de lunch stond er weer van alles op het programma. Eerste stop Sambodrômo, de plek waar carnaval het meest uitgebreid gevierd word. Voor 7 reais kon je een kostuum uitkiezen om daarin op de foto te gaan. De meesten deden dat wel en dat zag er super leuk uit! Iedereen kwam al een beetje in de carnaval stemming, want dat is natuurlijk al over 2 weken :D Daarna gingen we door naar Pão de açucar. Met twee verschillende gondels moesten we omhoog en je kon vervolgens bijna de hele stad zien. Toen ik in de gondel stond leek het heel even op een ski-vakantie, maar daar was het net iets te warm voor. ’s Avonds weer op z’n braziliaans uitgebreid gegeten. ‘’Comer a vontade’’ je mag eten zoveel als je wilt. Dag 2 in Rio bezochten we het Maracanã stadion. Persoonlijk vind ik het een geweldig idee dat daar het WK heeft plaatsgevonden en genoot ik ontzettend. Daarna gingen we door naar het Cristo redentor. Met het treintje omhoog, wat al een hele ervaring was en daarna waren we eindelijk daar.. Je kan 360 graden kijken and it feels like you’re on top of the world. Een van m’n wensen kwam uit. Super veel foto’s gemaakt natuurlijk en genoten van het moment. In het treintje terug begonnen we met z’n allen de liedjes te zingen uit het songbook en ook toen weer het groepsgevoel moment gehad.

Als kers op de taart Angra dos Reis. We voeren met een boot naar 3 verschillende plekken waar we heerlijk in het helder blauwe water konden vertoeven. Samen met een paar anderen nog het zand van de bodem gehaald op 4 meter diepte. Ik moest en zou de bodem aanraken, dus na drie keer proberen lukte het eindelijk. Aan het eind van de dag kwamen we aan in ons super schattige hotel aan het water. De laatste nacht samen en dus genoeg reden om je eigen kamer genootjes uit te kiezen. Onze coördinator Ron gaf een kleine speech en daarna kregen we een prachtig diploma, dat we het allemaal tot het einde van de trip gehaald hebben. We zijn nu een grote familie geworden. Ik heb broertjes en zusjes gekregen van over de hele wereld. Na het officiële gedeelte was het tijd voor feest, we zijn nog met een aantal de zee ingesprongen en daarna heerlijk de nacht doorgehaald.

De laatste uurtjes in de bus terug naar Belo waren erg emotioneel, van sommige weet je namelijk dat het een hele tijd gaat duren voordat je ze weer terug gaat zien. But ‘’Don’t cry because it is over, smile because it happened.

En daarbij is dit geweldige avontuur waar iedereen zo naar uit keek afgesloten. Het was een ervaring om nooit te vergeten met de meest geweldige mensen die je kan bedenken. Ik hoop iedereen nog een keer terug te zien en dan wil ik hierbij mijn veel te lange verhaal afsluiten.

Mocht je toch nog meer willen lezen dan is hier de officiële terra brasil webblog:

Gezelschap:

Turkije: 1
Nederland: 2

1. Linda:
    2 februari 2015
    Ek geniet steeds jou verhale! Dankie! Keep on writing! Take care!
    Linda
  2. Henny:
    3 februari 2015
    Hallo meissie, wat een prachtige verhalen. Ja ja ik zou ook weer 17 willen zijn! Of zal ik het doen als ik 71 ben. Op het HF is het als vanouds behalve dan dat de directeur en de sector directeur allebei vertrekken. Dus dat wordt leren om het lied voor Hein Nuijens uit mijn hoofd te leren, want ja wij (admini's) zitten ook in het cabaret.
    Jij ook weer succes op school en een dikke knuffel van mij.
    PS leuk dat je nog even een ski momentje had!!
  3. Opa en Oma:
    3 februari 2015
    Hallo Eline.
    Geweldige ervaring deze prachtige reis. Nog een fijne tijd verder.
  4. Gem Bot:
    4 februari 2015
    Dag Eline,

Jouw vader kijkt op de club soms wat bedrukt omdat je zover zit.
    Uit jouw verhalen komt duidelijk naar voren dat jij het in ieder geval goed naar je zin hebt met een enorme levens ervaring. Geniet er van.
  5. Roland:
    5 februari 2015
    Mooie reis, Eline! Toch bijzonder: daar zomerweer, hier wintersport!