school, carnaval, district 4760 110 jaar en meer (30 weken)

2 maart 2015 - Belo Horizonte, Brazilië

Daar ben ik weer met een nieuw reisverhaal! Morgen is het alweer zover, 7 maanden. Weer een maand met heel veel nieuwe Braziliaanse ervaringen. Zo heb ik bijvoorbeeld 5 dagen lang carnaval op z’n Braziliaans mogen vieren.

Na de geweldige trip die ik heb gehad begon het gewone scholleven weer. De wekker gaat weer om 6 uur ’s ochtends, maar het was leuk om al m’n klasgenootjes weer te zien. Iedereen zat vol met verhalen over de vakantie. Op dit moment zit ik in terceiro ano, oftewel het laatste jaar van de middelbare school. Dat betekent voor m’n klasgenootjes extra hard studeren en de docenten gingen er ook gelijk met volle bak tegenaan. Gelukkig voor mij is school in de middag geen verplichting, anders had ik elke maandag en woensdag tot kwart over 6 op school gezeten.

Donderdag 5 februari was het tijd voor mijn presentatie over Nederland op de rotary. Van tevoren veel opgezocht over Nederland bijvoorbeeld over het drugsbeleid, want lang niet alles is natuurlijk legaal in Nederland. De meeste brazilianen denken echter van wel en daarom wilde ik dit en vele andere dingen graag uitleggen. Wij als uitwisselingstudenten gaan elke week naar de rotary meeting, daarom kennen we ondertussen iedereen die lid is van onze club. Echter de avond van mijn presentatie zaten er veel meer mensen in de zaal. Toch ging het goed (alles in het Portugees) en na afloop officieel de rotary vlaggetjes uitgewisseld.

Helaas heb ik tussendoor nog een aantal dagen op bed gelegen met griep, maar die week daarop was het dan eindelijk tijd voor: CARNAVAL! Wat een gekkenhuis was dat.. De hele stad was ondersteboven. Overal door de hele stad waren er straten geblokkeerd om feest te vieren. Wij (exchange students) waren voornamelijk in savassi te vinden. Daar waren veel mensen en goede muziek. Toch moet je hier met zulke evenementen heel goed uitkijken, zeker als je er niet braziliaans uitziet zoals ik. Er lopen namelijk ook heel veel mensen uit de favela’s. Maar goed, dat mocht de meeste pret niet drukken. We hebben er een goed feestje van gemaakt.

Na de carnaval ging mijn gastfamilie een aantal dagen reizen. Jammer genoeg kon ik niet mee, dus sliep ik een aantal dagen bij mij coördinator en zijn familie. Die dagen evengoed nog veel gedaan. Zo heb ik met Clara afgesproken en hadden we een heerlijke cake gebakken. Heb ik Felipe gezien, mijn braziliaanse broer. Die verbleef voor de carnaval in Belo Horizonte bij Kevin een vriend van hem die ook exchange heeft gedaan in Nederland.

Maandag 23 februari was er een officiële Rotary bijeenkomst van district 4760 vanwege een 110 jarig bestaan. Er werden verscheidene diploma’s uitgereikt en daarna kregen we nog een hapje en een drankje na afloop. Alle Rotarians waren ontzettend nieuwsgierig naar waar je vandaan kwam en wat je ervaringen tot nu toe waren.

Woensdag was er een uitstapje met school georganiseerd. Het was een uurtje rijden vanuit BH op een berg genaamd Serra da Piedade. Je kon vanaf daar zover kijken als je zelf wilde, het uitzicht was prachtig. Iedereen had spulletjes van thuis meegenomen. Iets wat te maken had met je verleden, heden en een klein cadeautje die je kon weggeven wat die andere persoon aan jou zou laten herinneren. Achter sommige spullen zat een behoorlijk emotioneel verleden en het was erg mooi om onze klas zo samen te zien.

Vrijdag de verjaardag van CÉCILE!! Ik had speciaal voor haar een taart gebakken en ’s avonds hadden we een diner bij Clara thuis. Zaterdag avond was het feestje van Cécile en dat werd uiteindelijk super gezellig. En toen was het vandaag weer tijd voor school J

Aankomend weekend is het tijd om van gastgezin te wisselen. Toch wel spannend, bij dit gastgezin ben ik me echt thuis gaan voelen na 7 maanden. Maar een beetje verandering is misschien ook wel weer goed! Ik krijg in ieder geval een leuk broertje van 3 jaar oud.

In m’n volgende reisverslag zal ik natuurlijk alles vertellen over mijn nieuwe gastgezin.

Heel veel groetjes en Braziliaanse kusjes

Eline

3 maart 2015
    Hoi lieve Eline, mooi weer eens van je te horen. Carnaval in Brazilië (in Rio) lijkt me een bijzondere ervaring. Maak er ook wat moois van inzet nieuwe gastgezin. Groet uit Kosovo, waar in de omgeving nog kan worden geskied, maar de lente zich al aankondigt. Roland
    4 maart 2015
    Dat is weer een mooi verhaal met vele nieuwe belevenissen. Het is tof dat je zo geniet en je helemaal thuis voelt in Belo Horizonte . In het nieuwe gastgezin zul je ook vast weer leuke dingen beleven met zo'n klein gastbroertje . xxx en groetjes uit Noord-Scharwoude van ons allemaal .
  3. Jacinta:
    8 maart 2015
    Que vida! Que experiencia! Hier ga je nog jaren van nagenieten, van alles wat je hier beleeft hebt. En natuurlijk ga je nu een keertje met ons mee naar Lisboa em Portugal!! Dan je je ook daar net zo thuis voelen als wij nu al doen. Nog heel veel plezier in de laatste maanden. liefs je tante uit Langedijk!!