36 weken, nog maar 10 te gaan

14 april 2015 - Belo Horizonte, Brazilië

Hallo allemaal,

Oi gente, tudo bem?

Daar ben ik weer met een nieuw reisverlsag. Het is alweer meer dan een maand geleden dat ik iets geschreven heb, dus dat werd wel weer eens tijd. De dagen vliegen nog steeds voorbij, om precies te zijn heb ik nog maar 67 dagen te gaan. Ik ben begonnen een agenda bij te houden om geen dubbele afspraken te maken. Dan blijkt dat je helemaal niet meer zoveel weekenden over hebt. 10 weken nog maar voordat ik weer in Nederland aankom.

Hoe warmer het daar in Nederland word, hoe meer de temperaturen hier weer een heel klein beetje beginnen te dalen. De zon schijnt nu gelukkig ook 's middags, in plaats van dat het met bakken uit de lucht komt vallen. Maar het is buiten niet snik heet. Afgelopen week was het ietsjes kouder (de precieze temperatuur ben ik vergeten), maar iedereen trekt dan ook gelijk zijn dikste truien uit de kast. Inclusief ik moet ik toegeven, je raakt behoorlijk gewend aan de temperaturen hier. Gelukkig kom ik terug als het daar in Nederland zomer is!

In m'n nieuwe gastgezin is het dagelijkse ritme iets anders. De wekker gaat om half 6 elke ochtend en om kwart over 6 sta ik bij de bushalte. gelukkig kan mijn gastvader me ook twee keer per week op maandag en woensdag naar school brengen. Ik kom thuis met een schoolbusje die me voor de deur afzet.

In het weekend hangt het soms aan elkaar van kinderfeestjes. Dat heb je met jonge gastouders en een broertje van 3. Je kijkt altijd je ogen uit op dat soort feestjes. In Nederland word er een simpele appel- of kwarktaart gebakken, maar hier is het vanzelfsprekend iets, ik bedoel veeeeel uitgebreider te vieren. Ook ben ik met mijn gastvader mee geweest naar een ''festa de formatura'', ook wel slagings feestje. Iedereen ziet er prachtig uit met de mooiste jurken, veel make-up en de haren door de kapper gedaan. De mannen natuurlijk in smoking. De locatie was prachtig en ze hadden een fantastische band. Brazilianen weten absoluut hoe ze een feestje moeten bouwen.

3 weken terug heb ik een Nederlandse vrouw mogen ontmoeten op een van de kinderfeestjes. Ze komt uit Rotterdam en was hier in Brazilië om haar familie op te zoeken. Haar vader is Braziliaans en zij sprak dus ook vloeiend Portugees. Op de gekste plekken ontmoet je nieuwe mensen of kom je mensen tegen. Dat is het leuke aan exchange! Ook is het als uitwisselingsstudent nooit gek om op iemand af te stappen er komt altijd een gesprek op gang vanwege verschillende culturen talen of wat dan ook.

Tijdens Pasen ben ik weer naar het strand geweest. We vlogen van Belo Horizonte naar Vitória in de staat Espirito Santo. Vanaf daar reden we naar het strand van Iriri. Het is een heel klein plaatsje, maar mijn gastouders hebben daat een prachtig huis aan het strand. In plaats van dat ze hier in Brazilië tweede paasdag vieren, hadden wij donderdag en vrijdag al vrij. Ook wel Semana santa genoemd. Wij Nederlanders plakken overal maar een tweede dag aan vast, dat doen we ookal met kerst.

Gister heb ik dan eindelijk mijn eerste proefwerk gemaakt, het was dan wel godsdienst maar dat maakt niets uit. Normaal gesproken hebben ze proefwerken op Zaterdag, maar als uitwisselingsstudent ben je niet verplicht daar aan deel te nemen. Dit was hoe je dat ook wel noemt een OSO (onverwachte schriftelijke overhoring). Nu wachten op het resultaat en dan laat ik jullie dat natuurlijk weten.

Ondertussen ben ik hier in Brazilië ook aan de studie voor Nederland. In augustus zou ik graag willen beginnen met de opleiding life science & chemistry, maar dan zal ik eerst de instroomtoets moeten maken. Inholland heeft mij de kans gegeven de toets vanuit Brazilië te maken en zo eind Augustus als het goed is te kunnen starten met de opleiding die ik wil.

Zoals ik al zei heb ik niet veel tijd meer over hier in Brazilië, maar komen er nog veel leuke dingen aan. Zo ga ik vlak voor mijn vertrek nog 5 dagen naar São Paulo om de internationale conferentie van Rotary bij te wonen.

Ik hoop jullie weer zo gauw mogelijk op de hoogte te houden en dan zien jullie het volgende reisverslag wel weer verschijnen.

Groetjes uit het nog steeds prachtige Brazilië

Eline de Waard

14 april 2015
    Nog 10 weken en dan zit het er op. Wat een schat aan ervaring neem je mee naar Nederland. Dat wordt nog lang nagenieten, zeker met al die adresjes van over de hele wereld die je mee terug neemt. Nog heel veel plezier in die laatste weken en daarna gaan we natuurlijk over in het Portugees bij ons in huis!! lieve groetjes