M'n nieuwe huis, 31 weken

9 maart 2015 - Belo Horizonte, Brazilië

Hallo allemaal - Oi gente

Deze week weer een nieuw reisverslag. Iets sneller dan jullie misschien hadden verwacht, maar dat krijg als je begint te schrijven onder schooltijd. Ik heb weer een aantal leuke dingen om met jullie te delen. Onder andere mijn verhuizing!

Dinsdag was het weer tijd voor een beetje beweging. Samen met Cécile geluncht en we hadden met Linda in Minas (sportcomplex) afgesproken om te gaan volleyballen. Rond een uur of 4 besloten we naar mijn huis te gaan en ’s avonds was het plan om naar een Belgisch restaurant te gaan hier in de stad. Daar aangekomen bleek het Belgische restaurant helemaal niet meer te bestaan. Voor de Belgen was dat toch wel een behoorlijke tegenvaller. Om de avond nog een beetje te redden, besloten we naar een ander restaurant te gaan.

Omdat ik dinsdag toch iets later in me bed lag dan normaal gesproken was het toch wel lastig om op te staan woensdag voor school. Na de lunch wilde ik daarom heel even gaan slapen, wat uiteindelijk de hele middag werd. Happens #exchangestudentslife

Donderdag hadden we besloten om naar een park te gaan, de zon scheen dus dat leek ons wel een goed idee. Rond een uur of 3 hadden we afgesproken en de lucht begon al een beetje re betrekken. Eenmaal aangekomen in Praça do Papa kwam de regen helaas al met bakken uit de lucht vallen. Alex (Taiwan) zijn huis was niet ver weg en met Linda en Clara hadden besloten we daar heen te gaan. De rest maakte ook een ander plan en zo viel die middag letterlijk in het water. Op dit moment weet je het nooit met het weer hier in BH.. ’s Avonds rotary meeting en die avond was mijn een na laatste nachtje thuis.

Vrijdag na school werd het toch wel tijd om alvast wat spulletjes bij elkaar te zoeken. M’n gastouders zijn nog steeds op zoek naar een nieuw appartament en rond 5 uur gingen we met het hele gezin weer een appartament bekijken. Toen we even later voorbij Minas reden zagen we dat er een volleybal wedstrijd was die avond. We besloten de wedstrijd te gaan kijken en Minas won met 3 sets.

Zaterdag stond de sauna en massage op de planning als een soort van afscheid. We hebben ons de hele middag heerlijk laten verwennen. Thuis aangekomen de laatste spulletjes inpakken en om half 8 kwam Guilherme (Coördinator) mij ophalen. We hebben nog even samen iets gegeten maar daarna was het tijd om afscheid te nemen. En jahoor de tranen rolden over m’n wangen. Ik ben me daar zo thuis gaan voelen en ze zijn zo belangrijk voor me geworden in die 7 maanden. Ze zijn als een echte familie gaan voelen en ze hebben me zo onzettend geholpen met alles. Mijn gastmoeder zei: ‘’Ik zie dit als een vakantie, je komt binnenkort gewoon weer terug.’’

In mijn nieuwe huis kon ik moeilijk in slaap komen de eerste avond. Het lijkt alsof je uit logeren bent alleen lag ik hier in m’n eentje op een vreemde kamer. Zondag toch vroeg uit de veren, omdat het international womansday was en rotary iets had georganiseerd in Praça da Liberdade. Er waren veel exchange students en rotarians gekomen om rozen uit te delen aan alle vrouwen die voorbij kwamen en ze een fijne dag toe te wensen. ’s Middags nam m’n nieuwe gastvader mij gelijk al mee naar een wedstrijd tussen Cruzeiro en Atlético, de twee belangrijkste clubs hier in BH. Het werd 1-1 helaas.

Het is best wel even wennen in m’n nieuwe huis. Zo heb ik bijvoorbeeld nu een broertje van 3 in plaats van 2 zussen van mijn leeftijd en woon ik een stukje verder van het centrum af. Het voelt nog niet als thuis, maar dat kan ook bijna niet na 2 dagen. Dat gaat even duren! Adaptar het sleutelwoord, ik geloof niet dat hier een vertaling voor nodig is. Het gaat helemaal goed komen hier en dan hoop ik zo snel mogelijk weer een reisverslag te kunnen schrijven.

Abraços en groetjes

Eline de Waard

9 maart 2015
    Lieve Eline, volgens mij betekent adaptar gewoon aanpassen. En dat is wat van de nieuweling gevraagd wordt. Je hebt je natuurlijk als zoveel moeten aanpassen aan die nieuwe vreemde wereld daar. Hopelijk zijn je nieuwe gastouders ook bereid zich een beetje aan te passen aan zo'n leuke jonge vrouw die toch al een aardig woordje Portugees, pardon Braziliaans spreekt. A boa coracao via te levar muite longe e traz te muita felicidade! Heel veel goeds en heel veel liefs hier vanuit Zuid Scharwoude.
    9 maart 2015
    Lieve Eline, een goede instelling vind ik dat: met genoegen en plezier terugkijken op de afgelopen periode maar ook genieten van het nieuwe, de nieuwe ontmoetingen en uitdagingen. Zoals het spreekwoord luidt: make new friends but keep the old.
    groet uit een nogmaals opnieuw besneeuwd Pristina,
    Roland
    25 maart 2015
    Hallo Eline, beetje laat maar we hebben weer geskied, nu in Val Thorens met de politie/brandweer.Vandaar dat ik je verslag nu pas lees. Inmiddels zul je vast wel al weer wat meer gewend zijn. En hoop ik voor je dat de regens ook wat minder zijn. Hier was het afgelopen dagen lekker lente weer, maar vandaag regen. Op schoolhebben we de uitwisseling van de Italianen.en ook de havo 4 is op werkweek. Maar dat zal voor jou gevoel vast wel al heel ver achter je liggen. Geniet van je tijd daar want zoals Ruben het van de week al zei: het duurt nog een week of 10. Dikke knuffel van ons