Kerst, Oud & Nieuw (22 weken) en niet te vergeten 5 MAANDEN!

4 januari 2015 - Belo Horizonte, Brazilië

Hoi Allemaal,

Ik hoop dat jullie allemaal fijn het nieuwe jaar in zijn gegaan en niet te veel gegeten hebben met de kerstdagen. Zoals verwacht zijn de feestdagen voorbij gevlogen en ben ik nog maar 3 dagen verwijderd van de northeast trip! 3 weken zon, zee en strand, het is in BH namelijk maar 35 ºC overdag.

Laten we maar bij het begin beginnen, kerstavond. We hadden een groot diner samen met de hele familie bij ons thuis. Samen met m’n gastmoeder hadden we een recept uit een kookboek uitgekozen die ik van mijn ouders uit Nederland had gekregen. Overdag nog even boodschappen doen, en daarna lekker gekookt voor het diner. ’s Avonds even met mijn ouders en broers daar in Nederland geskyped waar het een stuk kouder was dan hier. Daarna snel gedoucht, m’n mooiste kerst-outfit aangetrokken, opgemaakt en door naar de kerk voor een kerst-mis. Veel verschilde het niet van de kerst-mis in Nederland. Na twaalf uur toen (eerste) kerstdag was aangebroken mochten de cadeautjes geopend worden en konden we smullen van het eten. Eerste staat tussen haakjes, omdat ze hier in Brazilië niet doen aan tweede kerstdag.

Kerstdag gingen we op visite bij een oude tante van m’n gastmoeder. Daar een heerlijke lunch gehad en na afloop een uitstapje gemaakt naar Lagoa da Pampulha (het meer van Pampulha). In Pampulha Clara opgehaald, want die bleef ’s avonds gezellig slapen. Ik had mijn gastfamilie een uitgebreid ontbijt belooft op (tweede) kerstdag, dus Clara en ik waren ‘’vroeg’’ uit de veren om een typisch kerstontbijt klaar te maken. ’s Middags met Kevin afgesproken die in 2014 zijn exchange in Nederland heeft gedaan. Het was best wel even gek om met een Braziliaan Nederlands te praten, maar ook wel weer een bijzondere ervaring. Voornamelijk in het Portugees gesproken, omdat zijn ouders en Clara anders de conversatie toch niet helemaal konden volgen. Na 5 maanden ook weer drop kunnen eten die hij vanuit Nederland had meegenomen. Jaja, af en toe mis ik dat Nederlandse eten wel een beetje. Bijvoorbeeld de oliebollen met Oud & Nieuw.

Vorige week zondag de 28e reden we onverwacht rond een uur of 7 ‘s avond richting Araxá. We hadden die dag niet veel ondernomen en toen Ritha (gastmoeder), Luiza en ik richting Praça da Liberdade reden om 17:50 uur kwam mijn gastmoeder erachter dat ze zich in de dag had vergist en al de 28e een kamer in het hotel had gereserveerd. We zijn namelijk het nieuwe jaar ingegaan in de stad Araxá, ongeveer 4,5 uur rijden bij Belo Horizonte vandaan. Gelukkig voor mij doet Laura uit Uitgeest (Nederland) daar haar Exchange. Ik heb haar vriendinnen daar mogen ontmoeten, samen met haar açai kunnen eten, het nieuwe jaar samen met haar en mijn familie in kunnen gaan en boven alles natuurlijk Nederlands kunnen praten. Wat wil je nog meer?!

Oud en Nieuw was anders dan in Nederland. Sowieso vanwege de hoge temperaturen, maar ook was iedereen heel netjes in het wit gekleed. Wit betekent hier in Brazilië namelijk vrede. We zaten aan het zwembad met de mijn gastoom en zijn gezin, gastoma, gast-tante, gewoon bijna met mijn hele gastfamilie. Laura was er ook bij en vrienden van mijn gastouders verbleven ook in het hotel. Nadat iedereen zijn mooiste moment uit 2014 had verteld en zijn wensen voor het jaar 2015 konden we elkaar dan om 12 uur een gelukkig nieuw jaar wensen.

Nog een 2 dagen in Araxá kunnen genieten, maar gister was het dan toch echt tijd om naar huis te gaan. Toch zal ik het fietsen wat ik na 5 maanden eindelijk weer heb kunnen doen en de massage die mijn gastmoeder voor ons geregeld had bij de thermen van het grand hotel niet snel vergeten. Laura is ons achterna gekomen met de bus en slaapt de aankomende dagen bij mij thuis in Belo Horizonte voor de northeast trip.

In 4 dagen zal ik haar zoveel mogelijk van BH laten zien. Zo zijn we vandaag al naar de grote markt geweest van Avenida Alfonso Pena. Heb ik haar de Mercado Central laten zien, savassi en de mooie avond lichtjes bij Praça da Liberdade. Ze heeft Cécile al leren kennen en vanaf het balkon bij Mirante do Mangabeiras al over de hele stad kunnen kijken. Er staat zo vlak voor de trip nog veel meer op de planning, dus we zullen niet veel stilzitten.

Ook zijn mijn laatste dagen in dit gastgezin aangebroken en zal ik me kamer moeten opruimen, Paula mijn andere gastzusje komt 13 Januari terug van haar exchange in Duitsland. Toch weet ik dat ik er een tweede familie heb bij gekregen, met fantastische ouders en een super lief zusje die ik altijd al gewild had. Ik ben nog altijd welkom, ook als ik straks in mijn andere gastgezin zit en dat vind ik toch wel fijn. Ik krijg weer een nieuwe uitdaging en de kans om de braziliaanse cultuur vanuit een andere familie beter te leren kennen.

De aankomende 3 weken zal er helaas geen reisverhaal verschijnen, maar er zullen zeker foto’s op facebook komen te staan van mijn northeast trip. Mocht je geen facebook hebben dan komen er later zeker weten foto’s op mijn blog over de northeast te staan.

Voor nu dikke zoenen vanuit Brazilië

Eline

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Margaret:
    5 januari 2015
    Zo dat is leuk om andere tradities te leren kennen van zo'n ver warm land . leuk dat Laura en jij nu ervaringen kunnen delen doe haar de groetjes van ons . heel veel plezier op de rondreis langs de kust maak maar veel mooie foto's voor later . dikke zoenen xxxxx
  2. Jacinta:
    5 januari 2015
    Ola Elina, boas entradas para ti e tuda familia em BH. Espero que vais ter uma bonita viagem os tres semanas que vem. Goza, porque nunca se sabe que havera uma autra opportunidade. Beijinhos da familia Mambro. A Dawa tambem esta aqui durante uma semana.
  3. Roland:
    5 januari 2015
    Dat Portugees is best goed te volgen.
    Leuk om bij iets moois van vorig jaar stil te staan èn vooruit te kijken. Mag ik weten wat jouw moment van vorig jaar was?
    Ik begreep nog niet helemaal wat die northeast trip is, maar dat klinkt wel veelbelovend. Veel plezier daar.
  4. Opa en Oma:
    11 januari 2015
    Lieve Eline
    We hebben je blog gelezen en begrijpen dat het goed met je gaat. Wij wensen je alle goeds voor het nieuwe jaar.
    Geweldig dat je de trip gaat maken. Hier alles OK. Geen vorst, veel wind en regen. Iedereen is na de feestdagen weer hard aan het werk.
    Veel plezier en goede reis en fijne ervaring bij nieuwe gastouders gewenst. Gr. Oma en Opa
  5. CEes:
    31 januari 2015
    Eline ,het is nu de laatste dag van Januari , we zijn allemaal heel benieuwd naar je verhalen over de rondreis door Brazilie , veel liefs Pap.