3 maanden/100 dagen

13 november 2014 - Belo Horizonte, Brazilië

Oi gente,

Dat is alweer een tijd geleden dat ik een blog heb geschreven.. Ondertussen ben ik op 3 november mijn 3 maanden gepasseerd en was ik afgelopen dinsdag 100 dagen in Brazilië! Dit is ook alweer mijn 15e week hier. Ik ben bang dat December voorbij zal vliegen vanwege de feestdagen en dat Januari nog sneller om zal vliegen, omdat ik dan op northeast trip ga met heel veel andere exchange students. Vanaf Februari heb ik nog maar 5 maanden over. Maar goed daar denken we nog maar even niet aan.

Na 3 maanden heb ik super veel nieuwe mensen leren kennen, begin het portugees onder de knie te krijgen en heb ik dingen meegemaakt die ik nooit zal vergeten. Het lijkt alsof ik sommigen al jaren ken terwijl dat ik werkelijkheid helemaal niet zo is. Dat is best gek, maar echt fantastisch. Actually I think that's the most amazing part of exchange! (Deze zin klonk voor mij beter in het Engels dan in het Nederlands vandaar..)

In de afgelopen 2 weken zijn we wezen bowlen bij de enige bowlingbaan hier in BH, ben ik naar de kapper geweest waar ik trouwens best bang voor was, heb ik nacht op school doorgebracht, was ik uitgenodigd voor een feestje van een van mijn klasgenootjes en heb ik Linda, Cécile en sommige andere exchange students moeten missen omdat ze op de bonito en pantanal trip waren. Gelukkig zijn ze weer thuis en hebben we gister samen de Cruzeiro vs. Galo wedstrijd gekeken. Cruzeiro en Galo zijn beide voetbalclubs hier in BH. Elke keer als hun tegen elkaar moeten spelen kan je beter niet de straat op gaan en is er heel veel vuurwerk zodra er gescoord word. Twee grotere rivalen heb je hier niet in Belo.

Vorige week heb ik heel veel tijd doorgebracht samen met Clara en Devon, dat gebeurt niet vaak omdat hun helemaal aan de andere kant van de stad wonen. Dinsdag (4-11) waren ze naar Praça de Liberdade toegekomen en hebben we een van de vele museums daar bezocht. Wat zijn we toch goeie exchange students! :) Daarna gingen we gezellig een açai eten en om 8 uur haalde mijn gastvader me weer op. Vrijdagavond had Luiza een filmavondje georganiseerd voor haar vriendinnen, ik had Clara en Devon uitgenodigd om ook te komen en daarna konden ze hier blijven slapen. De volgende dag gingen we naar BH-shopping, omdat Devon en Clara daar nog nooit waren geweest. 's Avonds bleven we bij Devon slapen nadat we gezellig bij een barretje hadden gezeten met een aantal vrienden van Devon. En zondag hadden we op z'n Braziliaans een churrasco (BBQ) was erg gezellig.

Maandag was mijn mama in Nederland jarig. Samen met Ruben en Marius had ik afgesproken om rond half 3 (voor jullie half 6) te skypen, zo net voor het eten was wel makkelijk. Zodra we verbinding hadden zag ik mijn lieve vriendinnetjes op de bank zitten en allemaal familie. Dat zag ik niet aankomen, waardoor gelijk de tranen over me wangen rolden. Bijna iedereen aan de andere kant van de camera moest daardoor ook huilen, dus dat was even een lekkere emotionele boel. Wat een geweldige verassing was dat, terwijl het niet eens mijn verjaardag was. M'n vriendinnen waren sinds ik weg ben niet meer bij mij thuis geweest, terwijl ze 3 maanden geleden elke week over de vloer kwamen. We hebben lekker 2 uur zitten kletsen en dit was toch wel weer even een hoogte puntje.

De week hiervoor had ik allemaal leuke dingen ondernomen met Clara en Devon, maar ondertussen was er ook even een diepte puntje geweest. De moeder van een jongen uit mijn klas was namelijk overleden. Iedereen was daardoor ook erg emotioneel en ik kon zien dat de band tussen mijn klasgenoten eigenlijk best wel sterk is. Het is part of exchange, maar dat was best wel even heftig. Gelukkig hebben we er veel over kunnen praten en dat helpt altijd wel.

Zometeen weer m'n portugese les en daarna door naar Diamond mall. Vanavond Rotary meeting en dit weekend staat ook weer volgepland. Mijn gastmoeder komt zaterdag weer gezellig thuis nadat ze een week is weggeweest voor haar werk en dan op naar week 16. Ik zal jullie snel weer op de hoogte houden.

Beijos Eline

13 november 2014
    Ik zit hier nu pas twee maanden, maar ik ben het met je eens dat de tijd vliegt. Genieten dus van elk moment, dat is je goede motto! Groet, Roland
    17 november 2014
    maandag 17 november , ja al weer een week geleden was ik jarig en HOE!! Je bent en blijft een topper lieve schat met alle mooie verhalen en je belevenissen , maken we alles met jou mee . Ciao bella cari saluti ook van Monica , gisteren voor het eerst mee haar en Tomas geskypt. xx
    18 november 2014
    Hallo nichtje, dat doe je toch allemaal maar weer. Ik vraag me af wanneer je slaapt. Ondertussen hebben wij toch maar lootje getrokken zonder jou. Ik hoop je wel die avond te zien op de Skype dus zullen we dat dan maar afspreken voor de 29ste! Veel plezier maar weer.
  4. Rea:
    21 november 2014
    Ha Eline, leuk om weer iets van je te lezen! En gaaf dat je het Portugees nu onder de knie begint te krijgen. Dat is volgens mij echt iets wat je (als je het bijhoudt) je verdere leven van pas kan komen.
    Succes en veel plezier met alles daar!
    xxRea