Porto Seguro (week 12)

26 oktober 2014 - Belo Horizonte, Brazilië

Lieve allemaal,

Hierbij een nieuw verslag over mijn vakantie in Porto Seguro. Super erg genoten en wat heeft Brazilië toch een mooi strand! Mijn dagen daar bestonden uit: eten, zwemmen, eten, slapen, eten, slapen, zwemmen, douchen, eten en slapen. Dat is natuurlijk een grapje! Maar lekker bijgekomen ben ik wel :) Kan ook niet anders op vakantie.

Zaterdag in de namiddag vertrokken we (gastouders, gastzusje en ik) richting het vliegveld van Belo Horizonte. De reis liep voorspoedig. We hadden eerst een vlucht van BH naar Brasília, daar hoefden we maar een uurtje te wachten en daarna vlogen we door naar Porto Seguro. We kwamen 's nachts om half 1 aan in het hotel, gelijk lekker m'n bedje ingedoken want ik was toch wel een beetje moe. De volgende ochtend moesten we voor 10 uur ontbijten, Luiza en ik kwamen keurig om half 10 aan. Toen ik een kop koffie nam keken me gastouders me stom verbaasd aan. In de twee en een halve maand dat ik hier ben had ik namelijk nooit verteld dat ik koffie lekker vond, nou dat heb ik geweten. Ik had mijn gastmoeder maar een aantal keren koffie zien drinken, daarom had ik nooit verteld dat ik koffie ook lekker vond. Vanaf toen gingen we vaker samen een kopje koffie drinken en elke keer zei mijn gastvader weer ''dat we dat nu pas weten.. je had het eerder moeten vertellen''.

De rest van de dag lekker aan het strand gezeten, bij een gezellige strandtent. Af en toe even lekker afkoelen in de zee. Luiza wilde alleen niet elke keer mee, omdat de zee best wel heftig was. Ik mocht van m'n gastmoeder niet te veel in de zon, omdat ik met m'n witte huid levend zou verbranden en natuurlijk insmeren met.. factor 50. Het was trouwens ook veel te warm in de zon hoor! :) Tussen de middag uitgebreid lunchen, we hebben elke dag heerlijke vis gegeten. Zelfs toen mijn gastouders een keer tussen de middag vlees bestelde mocht ik vis bestellen. Want als je op vakantie aan het strand bent eet je vis, hé pap? 's Avonds hebben we het dorpje bezocht waar we verbleven, we zaten namelijk in een hotel in dorpje naast Porto Seguro.

Maandag tijdens het ontbijt weer een heerlijk kopje koffie en natuurlijk werd daar weer iets over gezegd. Guilherme, mijn coördinator, was precies hetzelfde weekend ook in Porto Seguro, super toevallig. Ze zaten op een strand een halfuur bij ons vandaan, dus nadat mijn gastmoeder contact met hem had gehad en afgesproken had om daar langs te gaan gingen we met een gehuurde auto naar hem toe. Op de onverharde weg daar naartoe moesten we ook even een omgevallen boom die midden op de weg lag passeren, dat maak je allemaal mee hier in Brazilië. 's Middags vlogen hun echter terug naar BH, dus toen ze vertrokken om hun koffers te pakken gingen wij ook naar een andere strandtent 5 minuten verderop. Het eerste wat ik zei toen ik die strandtent zag was: ''wauw''.(zie foto's) Mijn gastmoeder riep constant ''muito chique'', wat hebben we daar om kunnen lachen zeg. 's Avonds gingen we naar Porto Seguro, zoals ik al zei zaten wij in een dorpje daarnaast. We moesten wel eerst met het pondje over, want er zit namelijk een rivier tussen. Dat was natuurlijk niet iets nieuws voor mij, maar toch leuk om mee te maken hier in Brazilië.

Dinsdag gingen we naar een strand een stuk verderop. De zee was daar een stuk rustiger dus Luiza en ik hebben lekker veel gezwommen. Het was een stuk eenvoudigere strandtent, maar dat had ook wel weer iets. Toen we aankwamen waren er super veel mensen, maar op een gegeven moment vertrok iedereen tegelijk. Ik snapte er niks van. Wat bleek, er was een rondvaart die ging starten en iedereen was eigenlijk op dat strand om te wachten. We hadden super laat geluncht, dus 's avonds alleen even een lekker ijsje gegeten.

Woensdag en donderdag regende het helaas, we hebben dan dus ook vrij weinig kunnen doen. Woensdag ochtend was het echter nog droog toen hebben we in de rustige zee, het was namelijk eb, kunnen kanoën. De rest van de dag veel spelletjes kaarten gespeeld en geslapen. Een probleem, 's avonds kon ik niet meer in slaap komen, het was dus niet erg handig om zoveel te slpen overdag. Donderdag toen het rond een uur of 12 gestopt was met regenen (het was nog steeds erg bewolkt), gingen we naar een waterpark. Er waren super veel glijbanen, zwembaden en een kabelbaan. Het was in het water goed uit te houden, maar zodra je eruit kwam was het toch wel behoorlijk koud. Ondanks dat erg genoten, het schijnt ook een van de mooiste waterparken in Brazilië te zijn. 's Avonds een heerlijke pasta gegeten en zo hebben we de vakantie goed afgesloten.

Vrijdag ochtend ging de wekker behoorlijk vroeg, we moesten namelijk om 6 uur in de auto richting het vliegtuig zitten. We vlogen vanaf Porto Seguro naar São Paulo en van São Paulo naar Belo Horizonte. We waren vrijdag middag dus weer lekker thuis en 's avonds ging ik alweer naar de film samen met Clara, Linda en Devon. Clara bleef gezellig slapen, maar we moesten de volgende ochtend wel vroeg op want we gingen naar mijn school toe. Jullie zullen nu vast wel denken, ''huh'' naar school op zaterdag?!? Mijn school had een landen project, elke klas had een eigen land toegewezen gekregen en moest daar die dag over kunnen vertellen aan alle geïntresserde ouders en leraren. Mijn klas was België vandaar dat ik Cécile ook had gevraagd of ze mee wilde. Alle lokalen waren versierd met foto's en in de kleuren van de vlag van elk land. Er hing een gezellige sfeer op school. 's Avonds met Guilherme en zijn familie pizza gegeten en daarna bij Linda thuis geslapen. Ook weer met pap en mam geskyped sinds lange tijd en mijn Nederlands gaat volgens mij elke dag achteruit haha.

Hierbij reageer ik even op de reacties van vorige week:
Ome Roland: Mijn portugees word steeds beter, ik dwing mezelf nu ook om portugees te praten zodat ik het sneller oppak. Het is voor mij erg belangrijk zodat ik met iedereen hier kan communiceren.

Tante Henny: In een ver ver ver verleden ben ik indedaad ook naar de Dappermarkt in Amsterdam geweest met school. Bedankt voor de foto's!

Opa en Oma: Ik hoop dat jullie hebben genoten in Italië, dat kan bijna niet anders. Bedankt voor de update uit Langedijk :)

Als jullie vragen hebben mogen jullie die allemaal stellen in de reacties, dan zal ik ze volgende week allemaal beantwoorden. Ik vond het wel een leuk idee + weer eens wat anders, in plaats van dat ik alleen maar mijn verhalen met jullie deel :P

Het tijdsverschil is sinds vannacht nog maar drie uurtjes ! :) Morgen weer heerlijk naar school en we gaan alles er weer even lekker af sporten aankomende weken.

Groetjes Eline
en tot volgende week!

Breaking news! Dilma (dat zegt jullie niks, maar zij was degene die de verkiezingen volgens velen om mij heen niet mocht winnen) heeft de verkiezingen gewonnen, ze moesten vandaag weer naar de stembus. Het eerste wat m'n gastouders zeiden na de uitslag van 5 minuten geleden ''ik ga in nederland wonen!'' Ze zijn het er dus totaal niet mee eens.

1. Roland:
    27 oktober 2014
    Hie noemen ze daar die vakantie: voorjaarsvakantie? Wel lekker dat weer. Hier had ik vorige week nog 20 graden of meer, maar donderag ineens sneeuw.
  2. Fleur Achterbosch:
    27 oktober 2014
    Wauw Eline, ik vind het echt heel erg leuk om je blog te lezen! Wat een gave dingen maak je toch mee. Heel veel plezier nog en blijven genieten hè!

X Fleur
  3. Margaret:
    27 oktober 2014
    Wat heb je het toch zwaar jongedame luieren, strand, zon en zee . Hier is het regen en zandopspuiting in Camperduin bekijken . Het skypen was erg leuk . Dikke zoen Mam
  4. Ellen Jonkers:
    28 oktober 2014
    Van je moeder heb ik de link van deze site gekregen. En natuurlijk meteen al je verhalen gelezen. Volgens mij geniet je met volle teugen daar. Super buurmeisje...wat een geweldige ervaring !

groetjes van ons allemaal
  5. Ilse Mammen:
    12 november 2014
    Hey Eline,

Super leuk al je verhalen te lezen en foto's te bekijken!
    Wat een ervaring zeg, echt te gek. Ik blijf je zeker volgen, want ben heel benieuwd naar al je belevenissen!

Maak er een te gekke tijd van en geniet van alles!

Groetjes Ilse