20 weken

22 december 2014 - Belo Horizonte, Brazilië

Dat is alweer even geleden dat er een nieuw reisverhaal op m’n webblog staat. Het lijkt alsof je heel veel tijd hebt in een zomervakantie, maar de weken vliegen alweer voorbij. Zo heb ik gister de 20 weken in Brazilië bereikt. ‘’Zomervakantie’’?! Ik weet het, ik weet het.. het is super koud en nat daar in Nederland, maar hier kan gewoon elke dag de korte broek aan. Hoewel af en toe de regen wel met bakken uit de lucht kan vallen. In zo’n zomervakantie raak je ook altijd een beetje de tel kwijt met de dagen en vieren we over twee dagen al kerstavond. Aan tweede kerstdag doen ze hier niet in Brazilië, dus zullen we nog even moeten verzinnen wat ik dan die dag ga doen voor een beetje afleiding.

Maar goed de afgelopen drie weken, moet ik even goed nadenken wat ik allemaal heb gedaan..

Mijn gastmoeder is de afgelopen weken heel druk geweest, zo heeft het bedrijf waar ze werkt 2 weken geleden een hele grote markt georganiseerd. Alle klanten die ze hebben uit de staat Minas verkochten daar hun spullen. Natuurlijk gingen wij ook een middag heen om de markt te bewonderen, erg indrukwekkend en leuk om te zien.

We zijn met rotary voor kerst bij een opvang huis voor mishandelde meisjes geweest. Rotary club Padre Eustaquio doneert geld voor dit opvang huis, waar ze bijvoorbeeld computers van kunnen kopen. Met die computers kunnen ze ook studeren zodat ze later toch een kans hebben. Ook deze meiden zijn erg dankbaar dat hun een toekomst wordt gegeven.

2 weken geleden gingen we naar Poços de Caldas, mijn gastmoeder, Luiza en ik. We vertrokken op een zondag vlak voor de lunch en kwamen daar ’s avonds rond een uur of 6/7 aan. Een klein, gezellig en vlak stadje. Met veel winkels, waar Luiza en ik uitgebreid gebruik van hebben gemaakt. Restaurantjes waar je lekker kan eten en een park met heel veel lichtjes, helemaal in kerstsfeer dus. Maandag middag moesten we m’n gastmoeder helpen met een conferentie, Luiza en ik ontvingen alle mensen en na afloop een heerlijke cappuccino in het park gedronken. Dinsdag ochtend mochten we een heerlijk thermen bad nemen en daarna was het weer tijd om naar huis te gaan. Onderweg geluncht en ’s avonds heerlijk in m’n eigen bedje geslapen. Weer een extra stukje van Brazilië gezien.

12 december was het dan EIN-DE-LIJK zover. De verjaardag van mijn gastzusje Luiza, ze werd 16 en dat moest natuurlijk gevierd worden. Ik had al haar vrienden uitgenodigd voor een surprise party, ondertussen wist ze er natuurlijk al lang al vanaf.. Een avond met heel veel gezelligheid. Ze wilde eerst geen feestje geven, maar was uiteindelijk toch heel blij om het zo te vieren.

Zaterdag 13 december een secret santa (soort van surprises) gedaan bij mijn coördinator thuis. Iedereen moest een cadeautje voor iemand kopen van 30 reais. Ik moest iets kopen voor Linda (Slowakije), we kennen elkaar ondertussen wel een beetje en Linda slaapt het liefst de hele dag vandaar dat ik eindigde met een pyjama voor haar. Ik kreeg een boek over Canada van Devon. Iedereen had iets lekkers meegenomen, Cécile had bijvoorbeeld (wilde ik toch bijna ‘’for example’’ opschrijven) brownies gemaakt en ik had pizza’s meegenomen van thuis die over waren van Luiza haar verjaardag. Nadat alle cadeautjes uitgepakt waren, lekker karaoke gezongen (kan gewoon!). Daarna was het tijd om naar huis te gaan om ons klaar te maken voor het ROTEX-kerstfeest. Iedereen zag er op z’n best uit en het was opzich een geslaagde avond.

Zondag heerlijk uitgeslapen en daarna had ik met Clara (Frankrijk) afgesproken. Haar broer gaf vanwege zijn verjaardag een churrasco (BBQ). ’s Avonds bij haar geslapen en de volgende dag een rondje gelopen bij langs het meer van Pampulha.

Donderdagavond de laatste rotary meeting voor het jaar 2014. Er werd gevraagd of een van de exchange students even iets wilde zeggen en aangezien Clara vaak de beer is, Cécile echt niet wilde en Linda en Devon er niet waren, was ik aan de beurt. Ook zijn er 2 short-term exchange students uit Zuid-Afrika sinds begin December hier in BH en die heb ik de afgelopen week mogen ontmoeten.

Afgelopen weekend was her weer tijd om naar de sitio te gaan. Mijn gastfamilie hadden de familie van de nieuwe vriendin van mijn gastoom (snappen jullie het nog) uitgenodigd voor een lunch. Ze gaan volgend jaar namelijk al trouwen (het lijkt wel een sprookje) en ze wilde dus graag haar familie leren kennen. Cécile en Devon waren ook mee, dus dat was ook weer erg gezellig en genieten. Die zaterdag toen ik mijn gastoma begroette zei ze tegen me dat ze eigenlijk liever niet wilde dat ik van gastfamilie wissel. Dat betekent dat ik toch wel iets goed doe.. haha. Zulke dingen zijn toch wel erg fijn om te horen.

Ondertussen gaan we vaak naar Minas (het sportcomlex toe) om te zwemmen of te squashen. Clara en ik hebben de sauna in Minas ook gevonden, dus daar hebben we dan ook al een keer gebruik van gemaakt, Heerlijk!

Dan ben ik nog een ding vergeten te vertellen. In de nacht van 4 december toen ik al heerlijk sliep maakte mijn gastzusje mij wakker om 12 uur, 5 december dus. Ze vroeg me wat voor dag het was en met mijn slaperige hoofd snapte ik natuurlijk totaal niet wat ze bedoelde. Mijn ouders hadden een pakketje vol met cadeautjes uit Nederland gestuurd. Ze hadden het heel slim naar het adres van mijn gastoma gestuurd zodat de verassing des te groter zou zijn. Eindelijk weer pepernoten en Nederlandse chocolade gegeten! Zo toch nog een beetje sinterklaas gevierd.

En over 17 dagen is het dan zover.. De northeast trip! Iedereen kijkt er ontzettend naar uit, maar daarvoor nog kerst en oud en nieuw. Er staat niet veel op de planning behalve kerstavond zoals ik in het begin van mijn verhaal al vertelde.

Ik wens jullie allemaal een super fijne en gezellige kerst en een gezond en leerzaam 2015!!!

Dikke kus Eline

1. Louis Rieter en Marga ter Veer:
    23 december 2014
    Vanuit een winderig Heerhugowaard wensen we je hele gezellige feestdagen toe en een fantastische tweede helft van je uitwisselingsjaar, in goede gezondheid. Lukt het op school? we zullen later je eerdere blogs nog lezen.
  2. Margaret:
    23 december 2014
    Wat blijft de uitwisseling een speciale belevenis voor jou en je exchange students vrienden . Het is iets wat je voor altijd kan meenemen als een grote ervaring en mooie verhalen voor later . Geniet maar lekker van de zomer- Kerst en doe alle lieve mensen daar de groetjes van ons . xxx mam
  3. Henny:
    28 december 2014
    Hallo Eline, eerst even zeggen dat ik het erg gezellig vond om met je te skypen laatst. We hebben de kerst achter de rug en zitten nu lui op de bank. Eigenlijk niet zón goed idee want het is prachtig weer buiten. En je kunt me ook whatsappen want ik heb een smartphone gekocht!!!!! Hè en sinds wanneer ga jij naar de sauna? Nou geniet er maar lekker van en een knallend uiteinde. Gr. Henny