4 maanden!!

3 december 2014 - Belo Horizonte, Brazilië

Bom dia!

Begin december alweer. Precies vandaag 4 maanden! Ligt het aan mij of vliegen de weken voorbij. ''The bad news is, time flies. The good news is, you're the pilot.'' En zo zie ik mijn exchange. Je moet zelf iets uit elke dag halen. Dat gaat zeker voor mijn aankomende weken gelden. Ik moet alleen aankomende donderdag naar school en dan is voor mij de vakantie begonnen. Dat betekent dat ik deze maand veel tijd heb om te wandelen met de hond, te sporten of met de andere exchange students afspreken. Zodat ik een strak buikje heb voordat ik straks in januari ga reizen.

Dan nu mijn afgelopen week,

Mijn schoolweek zag er iets ander uit dan normaal, het eerste en tweede jaar moesten namenlijk hun coloquio presenteren. Een coloquio is een soort van profiel werkstuk. Woensdag, Donderdag en Vrijdag hadden we dus in plaats van les deze presentatie's. Ondanks dat ik niet alles kon volgen vond ik het erg interessant en was ik toch wel trots op al m'n klasgenootjes en m'n gastzusje.

De meeste middagen zijn Luiza en ik heel lui geweest en hebben we gewoon gezellig een aantal filmpjes gekeken, je weet wel van die leuke feel good movies. Afgelopen woensdag was het weer tijd voor een wedstrijd tussen Atlético en Cruzeiro, maar dit keer ging het om een kampioenschap. Heel BH stond weer op stelten. Helaas viel de wedstrijd een beetje tegen want Atlético won. De wedstrijd had ik gezellig met Linda gekeken en die bleef 's avonds ook slapen. Zoals ik al zei was dit woensdag avond en moesten we de volgende ochtend gewoon weer vroeg op om naar school te gaan.

Zaterdag had onze rotary een feijouada geregeld waar we heen moesten. Feijouada: Een typische braziliaanse lunch met rijst, bonen, vlees, sla en nog veel meer. Het was erg gezellig, we gingen iets eerder weg omdat we weer naar het tweede huis van mijn gastouders gingen. Cécile ging gezellig mee en na een tussendoortje gingen we rummikuben. Ik wist ook niet dat ze dat hier kennen in Brazilë. Naja ''kennen'', alleen de vriend van mijn gastzusje wist hoe je het moet spelen. Dus na een goeie uitleg hebben we het spelletje wel 3 keer gespeeld. Jammer genoeg geen een keer gewonnen, maar wel gewoon twee keer teede geworden :)

Zondag kwamen er vrienden van mijn gastouders met hun kinderen naar de sitio (tweede huis). Mijn gastmoeder had een uitgebreide lunch op de planning staan en had gevraagd of ik het toetje wilde maken, maar wel iets typisch nederlands. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Misschien raden jullie het al, het was tijd voor APPELTAART!! Mijn gastmoeder had heerlijk gekookt en zo was het een ontzettend gezellige middag ondanks de regen. Rond een uur of 9 waren we weer thuis in BH en ging ik gelijk lekker slapen.

Deze maand gaat volgens mij best wel heftig worden met al die feestdagen, omdat je dit soort dagen graag met je familie wilt doorbrengen. Toch wist ik dat dit eraan zat te komen en heb ik me er een beetje op voor kunnen bereiden. Skype gesprekken zoals afgelopen vrijdag met Coupe (zie foto's) doen me dan erg goed! Ohja tussendoor ook nog even met Marius en Mama gepraat. NATUURLIJK!

Ik ga er deze week weer tegenaan met lekker veel sporten veel bewegen, want ik heb tijd zat zo met de vakantie. En dan houd ik jullie volgende week weer op de hoogte.

Part of exchange: Sail away from the safe harbor. Catch the winds in your sails. Explore Dream Discover

Beijos Eline

3 december 2014
    Ciao bella , fijn dit enthousiaste verhaal te lezen . Ja we zullen jou ook zeker missen deze maand , maar we houden je op de hoogte de Nederlandse kou , warme chocomelk en kerststollen . Gelukkig zitten we niet stil allebei en ben ik benieuwd hoe de kerst daar wordt gevierd . Baccio mam
  2. Marius:
    3 december 2014
    HAHA! Die Skype foto is goud met coupe!!! Was super gezellig sis om je weer even te spreken. We keep in touch! Ciao
  3. Rea:
    4 december 2014
    Ha Eline, leuk weer iets van je te lezen! Jij en Marisa gaan een beetje gelijk op met schrijven zo, hihi.
    Is enerzijds inderdaad gek om niet thuis te zijn in december, maar toch ook wel weer bijzonder om de feestdagen in een ander land en cultuur mee te maken? Geniet ervan in ieder geval, je hebt deze dagen sowieso beter weer dsan wij in NL. ;-)
    xxRea
    4 december 2014
    Die appeltaart ziet er heel lekker uit!
    7 december 2014
    Het was erg speciaal om Paula, je gastzusje bij ons in huis te ontvangen . Ze heeft het echte Hollandse weer, wind en regen , leren kennen vandaag op de dijk bij Petten. Ze heeft lekker gefietst zaterdag in het zonnetje door LANGEDIJK . Een echte puberruil. dikke kus mam
    21 december 2014
    Lieve Eline, Wij wensen jou en je gastfamilie , met elkaar , hele fijne Kerstdagen in een zonnig en liefdevol Belo Horizonte . xxx mam