Week 3

25 augustus 2014 - Belo Horizonte, Brazilië

Oi gente,

Ook deze week heb ik niet stil gezeten! Ik ga nog elke dag keurig naar school ook al is het opstaan om 6 uur 's ochtends niet altijd even makkelijk. Afgelopen week waren 3 van 5 inbound exchange studenten jarig, daarom ben ik samen met Luiza dinsdag uit school naar Savassi (winkelstraat) gegaan om cadeautjes te halen. We moesten daarna snel naar huis, omdat Luiza haar engelse bijles had. Woensdag heb ik samen met mijn hostmom en haar moeder geluncht. Nadat ik thuis gebracht was heb ik niet veel gedaan, mijn woensdagen zijn tot nu toe nog niet heel spannend omdat iedereen tot laat naar school moet. Waarschijnlijk komt er wel wat verandering in, omdat de andere exchange studenten op woensdag middag ook vrij zijn dus dan kan ik met hun dingen ondernemen.

Donderdag ging ik met Sophie facetimen, een van mijn beste vreindinnetjes in Nederland. Zodra ze in beeld kwam sprongen de tranen alweer over m'n wangen. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin, maar dat soort momenten vind ik dus nog steeds moeilijk. Nadat mijn portugese les erop zat, kwamen mijn hostmom en hostsis binnen ze hadden een groot brood gehaald en choco pasta om me weer een beetje thuis te laten voelen. Ik had ze namelijk uitgelegd wat ik tijdens de lunch eet in Nederland. Een perfect moment om hun de pindakaas die ik had meegnomen uit Nederland te laten proeven. Donderdag avond hadden we rotary meeting, eigenlijk hoefde we niet heen omdat ze iets moesten bespreken binnen de club. Maar wij als exchange students wilden elkaar weer erg graag spreken, dus hadden we in het restaurant er naast afgesproken om gezellig een ijsje te eten.

Vrijdagavond gingen Luiza en ik een stukje met de hond wandelen en mijn gastouders gingen ondertussen bij een barretje zitten. Ik communiceer nog steeds in het engels met Luiza en dat was voor een of andere rare vent een reden om ons aan te spreken en met ons zijn engels te oefenen. Ik ben nogal snel achterdochtig en zeker in deze grote stad, dus ik moest er niet zo veel van hebben. Achteraf bleek dat Luiza het ook een beetje gek vond, want zoiets had ze nog nooit meegemaakt. Daarna ook nog gezellig iets gedronken in het barretje en er kwamen steeds meer mensen bij zitten die mijn gastouders kenden en zo hebben we nog een hele gezellige avond gehad.

Zaterdag had ik eindelijk de kans om uit te slapen, maar je raad het al.. Het schoolritme zit er alweer in. Het was niet dat ik om 6 uur naast mijn bed stond, maar 8 uur voor een zaterdag is nou niet echt uitslapen. Toch zat iedereen al aan de ontbijt tafel dat ik toen ik aanschoof en gingen we om 10 uur naar Minas toe. Dat is een hele grote, midden in de stad liggende sportschool. Met wel 5 buitenzwembaden, een hele grote fitness ruimte, squash- en tennisbanen en volleybal-, basketbal- en voetbalvelden. Ik denk dat ik nu niet eens alles heb opgenoemd zo groot als dat is. Dat is tegenwoordig de plek waar ik al mijn kilo's er weer vanaf kan sporten. Ik schaam me dood, maar ik ben in 3 weken tijd 2 kilo aangekomen.. 's Middags was ik uitgenodigd door een meisje van school voor een feestje. Superleuk natuurlijk! Weer heel veel mensen die me aanspraken en wilde weten waar ik vandaan kwam en ik heb geleerd hoe je op samba moet dansen :) 's Avonds bij vrienden van mijn gastouders gegeten. Hun spraken vloeiend engels en zijn op ongeveer allemaal dezelfde plekken in Italië geweest als mij en mijn ouders.

's Nachts sliep ik bij een van de andere exchange students Cécile (België), omdat we de volgende dag om 9 uur bij Lake Pampulha moesten zijn en ik niet echt in de buurt woon van de meeste studenten. We hadden afgesproken om een lekker stukje hard te lopen om het meer, maar daar is uiteindelijk vrij weinig van terecht gekomen. Het was ten eerste al veelste warm die ochtend en je kan tijdens het rennen natuurlijk niet kletsen, ten minste heel moeilijk.. haha Vanaf het balkon van Devon (Canada) kon je het Minerão wk stadion zien, heel gaaf! 's Middags lekkere italiaanse spaghetti gegeten en daarna nog een hele gezellige middag gehad. Het leuke is dat je met exchange students rustig een hele middag rond de tafel kan zitten ervaringen kunt delen en vooral heel veel met elkaar kunt lachen. Ik heb ze geleerd hoe je op het liedje ''Lepo Lepo'' moet dansen, dat dansje kende de zoon van mijn coördinator niet eens. Toen ik 's avonds om 9 uur werd thuis gebracht kroop ik gelijk m'n bed in en ging vanochtend de wekker weer om 6 uur..

Ik heb al veel dingen geleerd van mijn klasgenoten. Toch haal ik dingen nog erg vaak door elkaar, wat toch wel grappige momenten oplevert. Ik begin mijn gastmoeder aardig te begrijpen als ze rustig praat en met Guilherme (Coördinator) en zijn zoon Nathan praat ik soms Italiaans. Zij hebben voor lange tijd in Italië gewoond, toch zijn 4 talen door elkaar best wel lastig en houden we het meestal gewoon op engels. Ik denk nog altijd in het Nederlands, praat in het Engels, leer Portugees en af en toe komt Italiaans er dus even tussendoor. De reden dat we in het italiaans praten is meer een soort van grapje, omdat Clara (Frankrijk) en Cécile dan weer eens met elkaar in het frans zitten te praten.

De leuke momenten en ervaringen blijven zich opstapelen en er komen er nog veel meer aan.. Hoop ik :p

Beijos (Kusjes) Eline

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margaret:
    25 augustus 2014
    Geweldig dat je Portugees begint te begrijpen, dat is een stap vooruit . Blijkbaar bevalt het Braziliaanse eten je goed , leer je ook koken daar? Fijn dat je steeds meer vrienden krijgt , goed voor je talenknobbel . We lezen ook Marisa haar verhalen over de VS, San Diego, jullie zijn echte ontdekkingsreizigers . Lekker gaan sporten hoor, anders pas je niet meer in maatje xs volgende week . De grote stad begint ook al te wennen zo te horen , dat is mooi . Er komen nog vele toffe momenten , dat weet ik zeker . Ciao Bella , buonanotte .
  2. Jacinta:
    26 augustus 2014
    Het is toch bijzonder dat je in zo'n ander land zo maar andere mensen leert kennen, waar je hele gezellige momenten mee hebt. Een mens is toch wel heel flexibel dat dat allemaal kan en jij bent er in ieder geval een van. En dan dat lekkere weer. Hier krijg je het idee dat de herfst al begonnen is. De kachel gaat weer aan en de ramen en deuren weer dicht.
    Espero que vais ter muito mais momentes de alegria. Boa sorte com tudo que ainda vais fazer.
  3. Ido:
    Oi Eline,
    Ik denk dat de hele wereld alleen maar jaloers kan zijn op dit avontuur. Ik ben er in ieder geval een van. Enne die 2 kilo staan je best goed.
    Een fantastisch vervolg van je exchange jaar toegewenst.
    Ido van der Gragt
  4. Richard van Stralen:
    28 augustus 2014
    Wat leuk allemaal Eline, ik hoop dat mijn kinderen dit ook ooit eens gaan meemaken.
    Groet Richard van Stralen
  5. Henny:
    Hallo nichtje,
    Geen Portugees van mij en Engels ben je al goed genoeg in dus gewoon een WestFries berichtje.
    Ik zie allerlei leuke Facebook foto's langs komen waarop het er erg gezellig uit ziet. Afgezien van wat Skype traantjes lukt het dus goed om je thuis te voelen. Ik mail wel weer de weetjes en voor nu veel plezier.
  6. Jolinda:
    29 augustus 2014
    Wauw super gaaf Elien! Ik blijf lekker je verhalen lezen! :D Wat maak je veel dingen mee! Onwijs leuk! Have fun en we spreken elkaar gauw hoop ik! :) Dikk kus xxxxxx
  7. Opa en Oma:
    7 september 2014
    Hallo Eline.
    Alleen maar goede berichten gelukkig van jou. Wat een geweldige ervaring. Op zondag 31 aug. Zijn wij na 5 weken teruggekeerd uit Italië. Hele leuke tijd gehad en veel bezoek n.l. Sonia en Lars en Marius en Ben Goudsblom en Maarten en Jet met kinders. Bij thuiskomst het gerenoveerde kantoor bekeken. Heel mooi geworden. Compliment voor inbreng van Ruben. Vanmorgen weer heel gezellige koffie aanloop van Kramertjes en deWaardjes. Dan missen we je hoor. Deze week komen koning Alexander en koningin Maxima op bezoek bij Vezet in Warmenhuizen. Vezet bestaat 100 jaar. Heel veel regels en voorschriften maar hardstikke leuk natuurlijk voor fam. Kramer. Onze nieuwe. Volvo zijn we heel blij mee. Geweldige car en mooie kleur (lichtblauw metallic). Nu Oma: lieve Eline fijn dat je zo goed aangepast. bent.
    Vanmiddag lekker gefietst het i hier nog steeds lekker weer leuke foto's van je. Je bent echt de grootste daar in het gezin. Stuur maar weer snel een berichtje. We denken aan je. Liefs oma en opa.