Voorbereidingen

22 juli 2014 - Langedijk, Nederland

Mijn vertrek komt steeds dichter bij! Om precies te zijn nog maar 12 dagen. 3 augustus vlieg ik samen met Laura en Kay naar São Paulo, vanaf daar vliegen we alle drie weer door naar een andere stad om daar ons exchange jaar door te brengen.

7 Juni hebben wij in Woerden onze laatste Rotary bijeenkomst gehad. Daar hebben we weer een hoop nuttige informatie gekregen. Dit keer niet veel te horen gekregen over Do's en Dont's, maar over zelfstandig reizen. Hoe ga je bijvoorbeeld straks om hulp vragen als je op een mega groot vliegveld staat en je weet niet waar je heen moet?! In Zuid-Amerkiaanse landen kan je dan ook nog het probleem hebben dat ze er geen engels spreken, als exchange student moet je dan toch zelfstandig de weg zien te vinden. Gelukkig hebben wij allemaal een mooie donkerblauwe blazer met een rotary logo, waardoor er misschien wel snel mensen te hulp zullen schieten. Na alle informatie was het tijd om een foto van de hele groep te maken. We kregen allemaal een oranje polo en je kreeg per groep een vlag van het land waar je naartoe gaat. Na die middag namen we afscheid van elkaar. Het is best gek om te zeggen ''tot volgend jaar''. Het lijkt me nu al fantastisch om iedereen zijn verhalen te horen als we straks terug zijn.

In de tussentijd heb ik ook nog een afscheidsfeestje gegeven voor vrienden. We gingen bbq'en en het was erg gezellig. Dat was het eerste moment dat ik me echt realiseerde dat ik ze een jaar niet zou zien. Daardoor werd het zelfs nog even emotioneel.

Na mijn vakantie met mijn vriendinnen is het afscheid nemen pas echt een beetje begonnen. Ik heb al vele ooms en tantes gedag moeten zeggen, omdat ze op vakantie gaan. En straks natuurlijk ook van mijn vriendinnen. M'n laatste weken in Nederland staan volgepland met etentjes en uitstapjes, wat ik natuurlijk geen probleem vind omdat dat gewoon erg gezellig is. Het idee dat ik een fantastisch jaar tegemoet ga maakt het gelukkig allemaal iets minder zwaar. En ik kom weer terug hoor!

Nog iets leuks om met jullie te delen is dat ik mijn eerste gastzusje al heb mogen ontmoeten. Zij zit voor haar exchange nu in Duitsland. En nadat mijn gastmoeder in Brazilië had voorgesteld dat het leuk zou zijn als ik haar alvast zou ontmoeten, ben ik samen met mama naar Duitsland gegaan en hebben we een superleuke dag gehad. Het was leuk en gezellig om met haar te praten en de verhalen over hoe het is in Belo Horizonte te horen. Ik heb gemerkt als exchange students heb je al best wel gauw een klik en dat bevalt me prima. Je hebt altijd ervaringen om met elkaar te delen ookal is het soms lastig met al die talen door elkaar.

Sinds gister is m'n visum aanvraag ook ein-de-lijk gelukt. Ik ben wel drie keer naar Rotterdam afgereisd om mijn visum aan te vragen, maar telkens waren de documenten die ik bij me had niet genoeg. gelukkig kan ik nu wel mijn visum de 31e, dus vlak voor vertrek, ophalen.

Jullie kunnen me gewoon blijven volgen als ik in Brazilë zit via m'n blog of facebook. En ik zou het leuk inden als jullie soms een reactie achterlaten.

Groetjes Eline

1. Je nichtje :):
    22 juli 2014
    Jeetje Elien, wat spannend allemaal hé. Wie had 2 jaar geleden gedacht dat beide nichtjes na hun havo de wereld over zouden gaan reizen? De ooms en tante's hebben het er wel moeilijk mee hoor!

Dikke pakkerd,
    Marisa
    3 augustus 2014
    Lieve Dochter Eline ,

We zitten nu thuis aan de koffie , maar we hebben je net op het vliegtuig gezet naar Brazilië. Je hebt een lange reis voor de boeg , maar vannacht slaap je in je nieuwe bed bij je gastgezin in Belo Horizonte . Een nieuw leven voor een heel jaar en dat kan je , dat weten we zeker . Je bent spontaan en we kijken uit naar je vele verhalen over de nieuwe ontmoetingen. Blijf schrijven en foto's sturen , dan volgen we op de voet .
    Veel liefs Mam.
  3. Cees:
    3 augustus 2014
    Eline,wat fijn dat je nu eindelijk op weg bent, alles goed voorbereidt , je hebt er veel zin in, goede vooruitzichten , leuke mensen ontmoeten, positief allemaal, we gaan genieten van de contacten via je blog en via skype, houd je taai, veel liefs, xxx , pap