Update van week 5, beter laat dan nooit

10 september 2014 - Belo Horizonte, Brazilië

De reden dat mijn reisverslagen soms wat laat komen is omdat ik vaak gewoon geen tijd vind om er een te schrijven. Nu heb ik even een moment rust en dus tijd voor een nieuw verhaal! Ik ben net klaar met het pakken van mijn koffer, want morgen moet ik om 7:00 uur klaar staan. Dan kan eindelijk de 10 daagse Rotary oriëntatie beginnen :)

Maar goed nu even over mijn afgelopen week ...

Nog steeds blijven de mooie momenten en grappige gebeurtenissen zich opstapelen. Ik ben de afgelopen 5 weken, elke dag dat ik naar school moest, naar school geweest en dat is niet voor iedere exchange student even gebruikelijk. Toen ik afgelopen donderdag met m'n gastmoeder in de auto zat vertelde ze me een aantal dingen en alles wat ze zei had ik begrepen en soms kon ik zelfs haar vragen beantwoorden in het portugees. Voor mezelf toch weer een kleine overwinning! De gesprekken van m'n klasgenootjes zou ik ondertussen ook wel willen volgen, mas vocês falam muito rapido (ze praten erg snel).

Afgelopen week samen met Luiza naar de manicure geweest. Hier in Brazilië is dat super goedkoop, dus dit zal niet de eerste en laatste keer zijn geweest dat ik daarheen ga. Ik ga best vaak met Luiza even de deur uit om een rondje te lopen door de buurt. Niet alleen om even een luchtje te scheppen, maar ook om weer een paar calorieën te verbranden. Het enige probleem is dar we daarna soms weer een heerlijke acai naar binnen werken. Toch hebben wij, de exchange students van Padre Eustaquio, als doel voor ogen om zo slank mogelijk te blijven. Zo blijven we aantrekkelijk. Dit is een duidelijke afspraak die we afgelopen weekend in het tweede huisje van m'n gastouders hebben gemaakt.

Jullie lezen het goed, mijn gastouders hebben een tweede huisje (een soort van boerderij) een halfuurtje rijden buiten de stad en ik mocht alle exchange students mee nemen afgelopen weekend. Vrijdag middag vertrokken we samen met mijn gastmoeder, Luiza, Mardem (vriendje van Luiza), Linda, Cécile en ik naar het huis. De auto zat stampvol en onderweg moesten er ook nog boodschappen gedaan worden, gelukkig zijn we nog niet dik en dat zullen we dit jaar ook niet worden (remember the deal??) dus pastte het precies. Eenmaal aangekomen kregen we een kleinde rondleiding. Het huisje is in een soort van beschermd woongebied midden in de natuur. De open keuken is apart van het slaapgedeelte en ziet er onwijs gaaf uit! We moesten eerst alles schoonmaken, want ze waren er al een maandje niet geweest. Maar vele handen maken licht werk, dus dat was zo klaar. 's Avonds zaten we gezellig in de woonkamer met z'n allen met een warme kom soep, want het was toch best wel koud. Gelukkig hadden we genoeg warme truien en dekens mee zodat we 's nachts heerlijk konden slapen. De volgende ochtend was het de beurt aan mij en Luiza om het ontbijt klaar te maken, wij hadden namelijk van te voren een heel strak schema gemaakt met wie er corvee dienst had. (zie foto's) Na het ontbijt was er weer even een sportief momentje en toen Guilherme en zijn gezin + Clara eindelijk arriveerden om 2/3 uur konden we gaan lunchen. Spaghetti a la bolognese stond op het menu. Tijdens de break dat is tussen de lunch en het avondeten hadden we pannenkoeken en 's avonds een heerlijke pizza. Nadat de pizza op was en iedereen zijn mooiste pyjama had geshowed, gingen we met de meiden, Nathan en Guiherme nog even een film kijken. Het was eigenlijk al lang al bedtijd, maar ja wij zijn maar 1 keer in ons leven exchange students. Tijdens het tandenpoetsen hoorden we mijn gastvader snurken, Linda en ik kwamen niet meer bij van het lachen. Het klinkt misschien een beetje raar maar op dat moment was het echt super grappig!

Nadat we heerlijk uitgeslapen waren en weer een uitgebreid ontbijt hadden gehad. was het weer tijd voor het sportieve momentje! Het was 12 uur dus op het heetste moment van de dag, wij kunnen ontzettend goed plannen dat merken jullie misschien wel. Na nog een heerlijke middag met z'n allen met veel gespreksstof en leuke grappen was het tijd om weer naar huis te gaan. Op de terugweg was er een ontzettend lange file dus we waren iets later thuis dan gehoopt, maar we hadden ondanks dat (enige minpunt) heel erg genoten!!

Eten en niet dik worden waren veel besproken onderwerpen zoals jullie misschien wel kunnen merken en we hebben heel wat braziliaase liedjes afgeluisterd! Een hele goede manier om dat portugees een beetje onder de knie te krijgen. Linda had haar portugees in een weekend meer verbeterd dan in haar hele eerste maand, ze spreekt namelijk op school en thuis alleen maar engels en met mijn gastmoeder moet je nou eenmaal portugees praten. Ik wil mijn papa nog even bedanken voor de heerlijke de Waard fleece trui! Daar heb ik heel veel aan gehad dit weekend, want 's avonds was het echt ontzettend koud.

Helaas word er iets ontzettend leuks georganiseerd op school in de week dat ik op orientatie ben. Ze hebben een mini world cup en heel veel scholen in de omgeving doen daar aan mee. Het doet me goed dat me klasgenootjes me toch wel een beetje gaan missen, dat betekent dat ze er al helemaal aan gewend zijn dat ik bij hun in de klas zit. En ik heb vandaag afgesproken dat ze alleen nog maar in het portugees met me mogen praten, degene die dat nog niet deden bedoel ik dan.

Dat was het wel weer. Ik ga nu lekker slapen, want ik heb een drukke week voor de boeg en we gaan er iets leuks van maken. En in m'n volgende blog zal ik natuurlijk weer alles met jullie delen wat ik heb meegemaakt met m'n mede exchange studenten :)

Beijos

1. Roland:
    11 september 2014
    Eline, goed te horen dat je weinig tijd heb om te schrijven, omdat je zoveel leuke dingen meemaakt. Maar hou het schrijven wel vol. Het is leeuk om je mooie belevenissen bij te houden. Deze keer van mij de groeten uit Pristina in Kosovo. Roland
  2. Margaret:
    11 september 2014
    Wouw dat klinkt te gek allemaal . Een agenda vol met leuke activiteiten en ontmoetingen. Bovendien je tweede moedertaal , die steeds beter wordt , ga zo door Eline . Heel veel plezier aankomende week . Ciao Bella , mam
  3. CEes:
    11 september 2014
    Lieve Eline, Als je geen tijd hebt voor je blog dan heb je tijd tekort , dus het gaat lekker daar, dat lezen we ook in je enthousiaste verhalen en zien we op de vrolijke foto's , deze week Braziliaanse inburgerings cursus, weer nieuwe ervaringen met hele groep exchange students uit de hele wereld, veel plezier met je "lotgenoten", pas goed op je zelf , don't freeze in your fleece, stay cool , maak je niet "dik" , hier gaat alles zijn gang , veel liefs , pap ,
  4. Henny:
    14 september 2014
    Hallo Eline, eindelijk je verhaal gelezen. Gaaf hoor dat je zo lekker gaat. En je Portugees zo goed gaat! Ik heb net een bakprogrammma metlekkere taarten gezien. Dat zou bij jullie dus ook goed kunnen plaatsvinden. Veel plezier maar weer. Groetjes uit Oudkarspel
  5. Roland:
    17 september 2014
    Hoi lieve Eline,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Roland
  6. Ilse:
    22 september 2014
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Eline! Dat zal wel apart zijn om je verjaardag in een heel ander land te vieren.
    Wat onwijs leuk om je verhalen te lezen. Een bijzondere ervaring hoor daar in het verre Brazilië. Geniet er maar van. Ik blijf je verhalen volgen.
    Groetjes, Ilse en natuurlijk Gijs, Daan en Gerard.