10 days of orientation

22 september 2014 - Belo Horizonte, Brazilië

Daar ben ik weer met een nieuw reisverslag! Deze keer over mijn oriëntatie met alle andere exchange students uit district 4760. Wat een geweldige week was dit, ik bedoel 10 dagen! Het is geweldig om zoveel studenten uit zoveel verschillende landen te ontmoeten. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, dus ik ga er gewoon een mooi verhaal van proberen te maken.

Bij aankomst was het een beetje onwennig, ik wist niet zo goed of ik ze een hand moest geven of dat ik ze net als alle brazilianen die iemand voor het eerst zien een knuffel moest geven. Uiteindelijk werd het gewoon een hand geven. Toen we allemaal in de bus zaten konden we vertrekken naar Ouro Preto. Het was onzettend gezellig in de bus. Iedereen wilde van elkaar weten waar je vandaan kwam en hoe je je eerste weken hier hebt ervaren. Door al deze leuke gesprekken ging de busreis dus super snel. In Ouro Preto hebben we een oud trein station bezocht, zijn we een mijn in gegaan, hebben we geluncht + Açai gegeten en hebben we onze eerste groepsfoto gemaakt. Je raad het al, er zijn heel veel groepsfoto's gamaakt deze oreintatie 10-daagse! 's Avonds kwamen we aan in Contagem waar we de hele week verbleven. Het was een soort van park met sportvelden, zwembad, restaurant, theater en nog veel meer. We zijn met 37 studenten en we hadden 4 grote kamers met stapelbedden. 2 kamers voor de meiden en 2 kamers voor de jongens, met elk 3 douches en 3 wc's dus dat was helemaal prima. Elke avond hebben we wel iets leuks gedaan waardoor het vaak wel erg laat werd en we de volgende ochtend gewoon weer vroeg op moesten staan. We hebben bijvoorbeeld heel veel spelletjes gespeeld in een grote kring, avonden waarop we gewoon met elkaar konden kletsen en natuurlijk avonden waarin we helemaal uit ons dak gingen op de muziek die er gedraaid werd en iedereen zijn beste dansmoves liet zien. In het begin van de week na de portugese les probeerden we ook nog vaak een beetje sportief te doen door een aantal rondjes te gaan rennen en daarna de buikspieren te trainen maar na 3/4 dagen veranderde dat al in potjes basketbal, voetbal of volleybal.

We zijn ook nog een middag naar een openlucht museum geweest waar iedereen ontzettend genoten heeft. Daar liepen we dan met ieder zijn eigen vlag, dat was een erg mooi gezicht. Op een gegeven moment kwamen we aan bij een gebouw met verschillende ruimtes. Een ruimte waar je in een hangmat kon chillen, een ruimte waar je op een matras naar natuurlijke geluiden kon luisteren en een ruimte met een zwembad. Toen ik net weer buiten stond rende Jacob (Denemarken) naar buiten. Hij was met kleren en al het water in gevallen, wat hebben we daar om gelachen zeg!

En dan was daar mijn verjaardag! Eindelijk 17 jaar, niet echt een speciale leeftijd zou je zeggen. Maar iemand maakte een hele goeie opmerking, namelijk: ''natuurlijk wel, dit is het jaar voordat je 18 wordt!'' Nog iets speciaals aan mijn verjaardag was dat ik 5 uurtjes langer jarig was (tijdsverschil :P) Ook wel eens leuk om mee te maken. Ik ben niet de enige student die in de maand september jarig is, dus daarom was er een hele grote taart geregeld en werd er voor ons alle 5 gezongen. 's Avonds moesten we om 11 uur gaan slapen, omdat we tijdens de portugese les die dag niet goed hadden opgelet, omdat iedereen half zat te slapen. Zo gezegd zo gedaan, iedereen lag om half 12 in zijn bed *ahum*. 20 minuten later stond iedereen gewoon weer buiten en hebben we er een feestje van gemaakt. Helaas werd het ruw verstoord, omdat de leiding toch een beetje achterdochtig was geworden omdat iedereen zo keurig naar bed was gegaan. De volgende dag hebben we natuurlijk keurig sorry gezegd en werd er voor de rest niet meer moeilijk over gedaan.

De laatste dag hebben we alle rebounds (exchange students die net terug zijn van hun exchange) en prebounds (studenten die op exchange willen) ontmoet. Het was leuk om te horen dat er toch wel een aantal studenten naar Nederland toe willen. Voor het avond eten, toen we eindelijk weer water hadden om te douchen (de hele dag deden de kranen het niet in onze kamers), had iedereen lang voor de spiegel gestaan en zijn mooiste outfit aangetrokken. We hebben heel veel mooie foto's gemaakt en er na het avondeten een goed feestje van gemaakt. Ik was om 2 uur helemaal kapot, dus ik was lekker m'n bedje ingekropen. De volgende dag zijn we na de lunch naar Praça de papa gereden om over de stad heen te kijken en na weer een lekkere Açai was het tijd om naar huis te gaan!

Deze week met Violette uit België weer Nederlands gesproken, dat ging alleen wel heel gebrekkig. Zoveel engelse woorden in een nederlands gesprek heb ik nog nooit gebruikt. En het word nu ook echt tijd dat ik mijn portugees meer ga toepassen!

Maar goed mijn verhaal is nog niet klaar. Ik dacht dat ik gister namelijk gelijk m'n bedje in kon kruipen zodra ik thuis kwam, nou mooi niet. Mijn geweldige gastfamilie had Devon, Clara, Cécile, Linda, Nathan en mijn Coördinator uitgenodigd om taart te komen eten en mijn verjaardag dus nogmaals te vieren. Ik kon mijn tranen nog net aan wegslikken, want dit soort dingen betekenen toch wel heel veel voor me.

Ik wil iedereen bedanken voor de felicitaties, dat doet me ontzettend goed! Ik zal er wat foto's bij voegen voor diegenen die geen facebook hebben :P en volgende week weer een nieuw verslag.

1. Roland:
    Hoi lieve Eline,
    Zo wil ik ook wel jarig zijn: 29 uur lang.
    Hou vol in het leren van Portugees. Dat moet te doen zijn, beter dan het Albanees wat ze hier spreken.
    Groet,
    Roland
  2. Margaret:
    Ciao bella ,
    Het is echt vreemd om niet op bed om met jou kadootjes uit te pakken , maar zo'n verjaardag als in Brazilië maak je maar een keer mee. 10 super dagen met zoveel nieuwe vrienden uit de hele wereld dat wil ik ook wel meemaken . Misschien maar eens de ouders van de Rotary studenten uitnodigen voor een ontmoetingsweekje , lijkt me een goed idee . Liefs mam
  3. Tante Thea:
    22 september 2014
    Ciao bella van zeventien, ook van oom Dick en ik een hele dikke kus voor je sweet 17 geboortedag. Je hebt het speciaal gevierd lees ik, wat leuk allemaal.
    Succes met je Portugees en succes op school.
    lfs, Thea
  4. Joël, Mees en Petra:
    25 september 2014
    Hé nichtje, alles oké daar zo te lezen.
    Wij hebben je hier gemist bij een super gezellige kermis.
    Het eist wel z'n tol, Joël is nu dagje ziek thuis.
    En Mees heeft z'n primeur van de échte kermis beleefd:
    3 dagen uit z'n dak gegaan.
    Margareth en Petra waren gisteravond naar een onwijs leuke film: Chef. Margareth zat te swingen in haar bioscoopstoel op de te gekke muziek in de film. Nog leuke spots en links met Brasil voorbij zien komen: the fantastic food en good music!!
    Have fun.
    Knuf van Puma, miauw.