Festa feijunina, São Paulo and just 2 weeks left

9 juni 2015 - Belo Horizonte, Brazilië

Lieve allemaal,

Zitten jullie weer klaar voor een nieuw reisverslag? Dit zal namelijk een van de laatsten zijn.. Mijn tijd hier in Brazilië komt nu echt aan zijn einde. Helaas kan ik jullie niet goed uitleggen hoe ik me op dit moment voel. De laatste tijd heb ik al van veel mensen afscheid moeten nemen en dat is zeker niet altijd makkelijk. Het idee dat ik van de mensen die in mijn uitwisseling het dichtste bij me hebben gestaan nog afscheid moet nemen maakt me misselijk. Natuurlijk kan ik ook niet wachten om familie en vrienden weer te zien en een knuffel te kunnen geven. Het is allemaal gewoon heel erg dubbel.

Mijn vorige reisverslag heb ik geschreven toen ik met griep op bed lag en gelukkig ben ik daar nu alweer een tijdje over heen. Vrijdag 29 mei stapten we namelijk in de auto op weg naar de sitio van m'n familie, want de volgende dag was het tijd voor een feestje. Brazilianen kennende word altijd alles uit de kast gehaald dus begonnen we gelijk met de versiering daar aangekomen. Meer dan 100 vlaggetjes werden er opgehangen en werd alles in de stijl van een echte festa Junina klaar gezet. 's Avonds koelde het behoorlijk af en zaten we dus gezellig met z'n allen knus op de bank een spelletje te spelen, maar niet tot laat want de volgende dag moesten we weer vroeg uit de veren. De laatste dingen werden klaargezet en toen iedereen er tip top uitzag kon het feest eindelijk beginnen. Één voor één druppelden de gasten naar binnen. Clara en Cécile waren ook meegekomen naar de sitio en zo werd het een super gezellige dag. Eigenlijk was het er wel eentje om niet te vergeten. 's Avonds met een muziekje bij het kampvuur een kleine terugkijk gehad op onze exchange. Hoe graag je er ook niet aan wilt denken, het gebeurt toch wel. Maar dan blijkt uiteindelijk toch wel dat we iets moois hebben gemaakt van onze uitwisseling.

Zondag was het helaas tijd om alles weer netjes op te ruimen en op weg naar huis te gaan om een beetje bij te slapen. Maandag was het namelijk gewoon weer tijd om naar school te gaan. Maar wat was ik blij om eindelijk mijn klasgenootjes te zien na een week. Dat was alleen ook weer van korte duur.. Woensdag vertrok de bus naar: São Paulo! Er kwam ons een prachtige week tegemoet, met heel veel exchange students.

We vertrokken rond 9 uur 's ochtends richting São Paulo en kwamen 's avonds aan en gingen gelijk uiteten waar we de rest van groep ontmoette. Ik kon mijn geluk bijna niet op toen ik erachter kwam dat Rachel en Inca (twee Nederlandse uitwisselingsstudenten die ik tijdens de orientaties in NL heb ontmoet) er ook waren. Die avond hadden we dus al veel over onze uitwisseling zitten kletsen.

Donderdag vroeg op, want er stond een ontmoeting met de chairmans van over de hele wereld op de planning. Daarna werden we ingeschreven zodat we de volgende dag bij de pre-conventie naar binnen konden. De lunch was gepland in het centrum van São Paulo waar we met de metro naartoe gingen. Dat was nog een hele organisatie met 136 studenten. En in de avond gingen we naar het meest bekende art museum hier in Brazilië als ik me goed heb laten informeren.

Vrijdag was het tijd om naar de pre-conventie zelf toe te gaan, door een deel van de groep werd er een dans opgevoerd en maakten we kennis met de studenten die uitwisseling doen in de staat São Paulo. Dat betekende dus nog meer exchange studenten! :)

Zaterdag opnieuw naar de conventie, maar dit keer was het de opening. Één voor één kwamen alle landen met de vlag gedragen door een exchange student voorbij. Het was een groot spektakel. Ik heb nog nooit zoveel mensen met zoveel verschillende nationaliteiten bij elkaar gezien. De familie van de rotary president werd voorgesteld en daarna deed de president ook nog een woordje. Taiwan werd goed vertegenwoordigd! 's Avonds was het tijd voor een echte braziliaanse carnaval optocht. Ik denk dat ik mezelf toch wel gelukkig mag prijzen om dit alles zo vlak voor het einde toch nog allemaal mag meemaken. Het is allemaal zo indrukwekkend, dat het bijna niet in woorden samen te vatten valt.

Zondag mochten we tot iets langer uitslapen, maar natuurlijk niet te lang. Om 9 uur moest iedereen klaar staan bij de bus. We gingen naar het grootste en bekendste park hier in São Paulo: parque do Ibirapuera. Daar hadden we met een klein groepje fietsen gehuurd en hebben we een heerlijk rondje gefietst in São Paulo, dat kan ik ook weer van m'n to do list afstrepen! Na een heerlijke lunch was het tijd voor het voetbal museum en of dat nog niet genoeg was gingen we naar shopping morumbi. Eenmaal terug in het hotel had iedereen zich verzameld en werden er dingen geschreven op vlaggen of op notitie blokken. Sommigen ken je nog maar net, maar daar had je dan alweer de leukste gesprekken mee gehad, dat geeft een band.

Maandag was het afscheid.. Iedereen ging weer richting huis en sommigen gingen letterlijk richting huis (terug naar hun eigen land). Na een lange busreis omdat we onderweg zonder benzine kwamen te zitten.. was ik blij om weer in m'n eigen bedje te kruipen. Op zo'n moment spookt er weer van alles door je hoofd. 11 dagen.. wanneer zie ik iedereen weer.. wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan.. hoe past straks alles in me koffer.. etc.

Er zijn nog genoeg dingen te doen en ondertussen zal ik ook moeten beginnen met het pakken van m'n koffer helaas. Zondag 21 Juni land ik weer in NL, maar voor nu ga ik hier nog even 100% van het braziliaanse leven genieten.

Ik moet er nu vandoor, want ik ga met mijn lieve vriendinnen van school uiteten!

Groetjes daar en tot snel!

Eline de Waard

1. Margaret:
    10 juni 2015
    Groot , groter, grootst, je bent maar een bofkont met zo'n prachtige bijeenkomst van zoveel internationale Rotary vrienden in Sao Paulo. Dit mooie uitwisselingsjaar is een rijke ervaring en wij genieten mee . Toi toi met de laatste weken . xxx vanuit Langedijk
  2. Tante Thea:
    12 juni 2015
    Hey meissie uit West Friesland, geniet nog maar eventjes lekker........... We zien je snel